Zasada dzia³ania stazy, jak i jej zastosowanie nie zmieni³o siê od czasów pierwszej czê¶ci. Jest jednym z najwa¿niejszych systemów wbudowanych w R.I.G. Pozwala na spowalnianie obiektów typu drzwi, platformy i innych nieorganicznych przeszkód, które spotkamy na swojej drodze oraz oczywi¶cie wykorzystywana jest w walce z naszym g³ównym przeciwnikiem - Nekromorfami. Poziom naszej stazy mo¿emy obserwowaæ dziêki zamontowanemu na plecach (tu¿ obok wska¼nika ¿ycia) pó³kolistemu wska¼nikowi stazy.
Modu³ stazy, zdobyty w 1 rozdziale Dead Space'a staje siê jednym z najwa¿niejszych elementów zbroi Isaaca. Przymocowany jest do lewego przedramienia protagonisty, za pomoc± trzech metalowych pasów z drug± czê¶ci± systemu przymocowan± na rêkawicy.
U¿ycie stazy spowalnia przeciwnika, co u³atwia oddanie strza³u. Z pocz±tku mo¿emy oddaæ maksymalnie dwa strza³y przy krótkim czasie spowolnienia celu. Modu³ stazy mo¿na poddawaæ modyfikacj± w warsztacie. Dziêki wêz³om zwiêkszyæ mo¿emy pojemno¶æ zbiornika (do maksymalnie czterech strza³ów) i czas trwania spowolnienia.
Nowo¶ci± wprowadzon± w Dead Space 2 jest samo³adowanie siê stazy po up³ywie okre¶lonego czasu. Oczywi¶cie nadal mo¿na uzupe³niaæ w specjalnych stacjach oraz wykorzystuj±c "pojemniki stazy", które Clarke przenosi w swoim ekwipunku.